Fedélzeti egység, az OBU. De mi is ez?

Az útdíj határidejének bevetéséhez közeledve egyre inkább előtérbe kerülnek a technikai részletek, a fuvarosokra háruló feladatok  is. Az egyik ilyen – talán a legfontosabb –  a fedélzeti egység beszerzése, más néven On-Board-Unit, röviden OBU. A készülékből rengeteg típus létezik, jellemzően az útdíj rendszerében a gépjármű GPS helymeghatározására lesz képes, illetve ez a készülék továbbítja az adatokat majd a központi számítógép felé, ahonnan a bevallási közreműködő az adatokat az útdíj fenntartójához, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK Zrt.) felé küldi el. Az így létrejött kommunikáció alapján az adott fizetős útszakasz kerül meghatározására, ennek megkezdésekor a rendszeren belül a fuvaros előre feltöltött számla egyenlegéből levonásra kerül a fizetendő útdíj összege.

Ezzel a telematikai megoldással a több mint 2200 útszakaszt teljes egészében figyelik a bevallási közreműködők, így mindig pontosan meg tudják határozni a műholdas jeladók segítségével az adott tartózkodási helyet. További előnyt jelenthet a fedélzeti egység használata, hogy az adott bevallási közreműködők egyéb szolgáltatásokat is tudnak ehez a rendszerhez kapcsolni, így pl. az üzemanyag szint mérését, de akár egy útvonaltervező is segítheti a sofőrök munkáját. Ezek a szolgáltatások akár 1 éven belül már megtakarítást hozhatnak az adott fuvarozó számára. Az OBU fedélzeti egységeknek több típusa létezik, de ezek ára a kb. 25.000 Ft – 60.000 Ft között lesz.  A készülékből létezik a szivargyújtóra csatlakoztatva azonnal használható megoldás, illetve drágább, már beszerelést igénylő változata is.  Egy biztos, hogy mielőtt a fedélzeti egységet használni szeretnénk szerződést kell kötnünk egy bevallási közreműködővel és az Állami Autópálya Kezelő Hu-Go rendszerébe is regisztrálnunk kell, illetve az ott megnyitott számlánkat előre fel kell tölteni az útdíj fizetésre.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*